Witaj. System subrosa rozpoznał cię jako: gość   :: wróć na stronę główną.
Online
Obecnie jest 1 gość i 0 użytkowników online.

Możesz zalogować się lub zarejestrować nowe konto.
poniedziałek, 31 grudnia 2007 - 14:40

Strona gotowa do druku
WH40k

Ogólnie o źródłach

Zacząć wypada od stwierdzenia, że data sheet nie zastępuje listy KM, w aktualnej wersji dostępnej na stronie GW. Jest to tylko dodatek do Apokalipsy, a co za tym idzie - jest skonstruowany bez wykorzystania Tabeli Organizacji Armii. Krótko mówiąc nie ma HQ, nie ma Troopsów, nie ma Fastów ani slotów Heavy. Nie da się więc wystawić Krootkich na podstawie data sheetu w sposób "kodeksowy". Do rozgrywek z wykorzystaniem TOA, zwłaszcza turniejowych, pozostaje zatem lista KM. Zauważyć należy, że nic nie stoi na przeszkodzie, by wykorzystać data sheet jako uzupełnienie listy KM w bitwach apokaliptycznych. Uzupełnienie o tyle ciekawe, że w zasadzie nie posiadające punktów wspólnych poza nazwami jednostek. Podstawą do zbudowania formacji Krootkich wg data sheeta są bowiem następujące pozycje: kodeks Tau Empire (slot Krootkich), Imperial Armour vol. 3: Taros Campaign (Jeźdźcy Knarloków) oraz podręcznik Apocalypse (formacja Wielkich Knarloków). Można więc mieć obok siebie np. Stalkerów z listy KM oraz Stalkerów z data sheeta - o ile oczywiście ktoś zdecydowałby się na tych pierwszych...

Zasady armii

Podstawowym oddziałem Krootkich wg data sheeta jest slot ścierwojadów z kodeksu Tau Empire. W tymże slocie znajdziemy koszty i charakterystyki zwykłych wojowników, dietetyków, ogarów i krootoxów, opcje wyposażenia oraz dwie zasady specjalne. Pierwsza z nich to Fieldcraft, dająca bonusy do osłony w terenach drzewiastych - nie budzi o­na wątpliwości w zestawieniu z opcjami z data sheeta. Druga to Infiltrate, pozwalająca infiltrować każdemu oddziałowi Krootkich, do którego nie dołączono krootoxów.
Tu już pojawia się mała wątpliwość: skoro każdy oddział Krootkich bez krootoxów może infiltrować, to  po co w opisie opcji Stalkers w data sheecie wymieniona jest zasada Infiltrate? Albo bowiem wszystkie oddziały bez krootoxów mogą infiltrować i zapis ten jest niepotrzebny, albo też intencją autorów sheeta było wyłączenie zasady Infiltrate z kodeksu Tau.
Przyjęcie tej ostatniej interpretacji oznaczałoby, że w Apokalipsie Krootcy nie są już armią w całości infiltrującą, chyba że ktoś zdecyduje się dopłacić do każdego oddziału 50 pkt za zestaw Stalkers oraz ewentualnie kolejne 50 za Vulturekin (by mieć infiltrujące Sępy) czy Headhunters (by mieć infiltrujących Łowców Głów). Niby to Apokalipsa i punkty nie mają zasadniczego znaczenia, ale... ale to wciąż Krootcy, z ich maksymalnym pancerzem 6+ i T równym 3. W tej sytuacji przyjęcie pierwszej wersji, zakładającej, że zasada Infiltrate z kodeksu Tau obowiązuje w dalszym ciągu, jest oczywiście bardziej korzystne dla grających Krootami. Dość jednak precyzyjne sformułowania data sheeta sugerują, że przy jego konstruowaniu wzięto pod uwagę wyłącznie zasady składania oddziału Krootów, bez uwzględnienia ich zasad specjalnych.
Jakimś pocieszeniem jest w tym momencie fakt, że opisany problem dotyczy w zasadzie wyłącznie gier towarzyskich, kiedy dogadanie się z przeciwnikiem nie powinno nastręczać żadnych trudności.

W ujęciu data sheeta poszczególne opcje: Stalkers, Hunters itd. można wykupić dla każdego oddziału ścierwojadów, więc mają o­ne charakter zasad armii, lecz pozwolę sobie zająć się nimi przy porównaniu "slotów". Tu wspomnę jedynie, że: 1) zasadę Hyperactive Nymune Organ można wykupić dla każdego oddziału, inaczej niż w liście KM, gdzie jest o­na przypisana do konkretnych klanów; 2) poszczególne zasady można ze sobą łączyć, czyli możliwe jest wystawienie np. latających Łowców Głów będących jednocześnie Stalkerami.

Jak na tym tle wypada lista KM? Infiltracja dla wszystkich poza stadem krootoxów, zasady Fieldcraft, Eaters of the Dead, a przede wszystkim Adaptacje, nawet jeśli niektóre mało przydatne. A więcej opcji = ciekawiej, jak sądzę.

Zbrojownia

Tu sprawa jest jasna. W data sheecie zbrojownia składa się z nowej wersji Mistrza Dietetyka (o którym niżej) oraz całych dwóch opcji dla dietetyków (wymiana strzelby na karabiny Tau), trzech dla Wielkiego Knarloka przenoszącego broń i wymiany  strzelb na karabiny snajperskie dla Łowców. Nie ma totemów (Kroothawk Totem!), nie ma patroszników, melt, plazm, granatów i mocy psychicznych. Cóż, to tylko data sheet...

Jednostki: HQ

Mistrz Dietetyk (Master Shaper)
W liście KM slot bardzo ważny, bo obowiązkowy i dysponujący najbardziej szerokim zasobem opcji uzbrojenia, a co więcej - nieco lepszy (I, Ld, save) od zwykłego dietetyka. Podobnie obowiązkowy jest w data sheecie, lecz wygląda zupełnie inaczej. Nie jest to już wojownik o nieco lepszym profilu, lecz osobnik wyznaczony (declared) spośród zwykłych dietetyków przewodzących oddziałom ścierwojadów, któremu to osobnikowi przydano zasady Fearless, Psyker i Witchblade. W tym ujęciu mistrz nie jest, inaczej niż w liście KM, modelem pojedynczym, nigdzie bowiem nie jest napisane, iż dietetyk takowym się staje z chwilą namaszczenia na Mistrza. Czy jest lepiej niż w liście KM? Trudno orzec - jest zupełnie inaczej. Na pewno jest mniej ciekawie z racji braku opcji uzbrojenia i totemów.

Rada Dietetyków (Shaper Council)
Bardzo ciekawa jednostka w liście KM, nie istniejąca w data sheecie. Wielka, nie do wyrównania szkoda.

Jednostki: Elites

Łowcy Głów (Headhunters)
Tu mocny plus dla data sheeta. Łowcy Głów to jedna z trzech jednostek Krootkich, o których poprawienie (w liście KM) gracze nękają Andy'ego H. najbardziej (pozostałe to Stalkers i Krootox Herd). Kiedyś Andy wspomniał, że myśli o przydaniu cechy poisoned attacks wszystkim atakom Łowców w miejsce jednego - i to właśnie zrobiono w data sheecie. Standardowy oddział Łowców wychodzi wprawdzie drożej niż wg listy KM, ale co wypłaci tych fajnych ataków, to jego.

Stalkerzy (Stalkers)
Wg listy KM - jednostka praktycznie nie wykorzystywana, z racji odwołania do tak samo nie wykorzystywanych zasad walk w dżungli. Wg data sheeta - jednostka wyposażona w zgrabny zestaw zasad specjalnych, a dzięki temu szybka i mogąca brać ogary... Moim zdaniem - nieźle, choć wiadomo, bez patrosznika jest jakby smutniej.

Jednostki: Troops

Klan Ścierwojadów (Kroot Carnivore Kindred)
Mały plus dla data sheeta, ale właściwie to dla kodeksu Tau Empire. Pożądaną możliwość zróżnicowania składu oddziału poprzez dołączenie ogarów i krootoxów równoważy in minus brak opcji dla dietetyka.

Jednostki: Fast Attack

Poganiacze Ogarów (Kroot Hound Pack)
W liście KM poganiacze ogarów to jednostka po prostu świetna: szybka, z wielką liczbą tanich ataków, o patroszniku nie wspominając. Data sheet pozwala złożyć coś na kształt zabiedzonej wersji KHP. Nie ma przerzucanego fleeta, nie ma patrosznika, a w skrajnej interpretacji - nie ma też bazowo infiltracji. A taki fajny oddział był...

Klan Sępa (Vulture Kindred)
W data sheecie mamy opcję pod nazwą Vulturekin, która daje naszym milusińskim smakoszom latanie i dodatkowo zasadę Hit&Run. Poza (podkreślanym do znudzenia) brakiem patrosznika wychodzi na niemal to samo co w liście KM, o ile oczywiście przyjąć, że infiltracja jest wbudowana zgodnie z zasadami z kodeksu Tau Empire.

Zwiadowcy (Tracker Kindred)
Brak w data sheecie. Smutek i nostalgia. Zarówno z przyczyn subiektywnych (uwielbiam tą jednostkę, za model przede wszystkim), jak i obiektywnych (infiltrująca kawaleria zwiadowcza z patrosznikiem - jak łatwo policzyć, mogą nieźle potuptać). Niestety zamiennik, czyli Knarloc Riders, to ledwie namiastka. Nie mają wprawdzie snajperek, ale nie mają również nic specjalnego do walki wręcz, strzelecko - cieniutko, nie infiltrują (na 100% - FAQ do IA vol. III). Bida z nędzą, panie...

Jednostki: Heavy

Łowcy (Hunters)
Po prostu Łowcy, nie mylić z Łowcami Głów. Dziesięciu snajperów za bezcen (101 pkt) wg listy KM. Według data sheeta można  mieć nawet dwudziestu (górny limit z kodeksu Tau Empire) i nie musi się przy nich plątać dietetyk. Moim zdaniem świetna sprawa, nawet w grach apokaliptycznych.

Poganiacze Krootoxów (Krootox Herd)
Odpowiednikiem tej jednostki z listy KM w data sheecie jest oczywiście podstawowy oddział z kodeksu Tau Empire, z doczepionymi krootoxami. Wersja lepsza niż w liście KM, gdyż koszt krootoxów sporo niższy, a i można dietetyka nie wziąć. Oby kiedyś podobnie wyglądał ten oddział w liście KM.

Wielkie Knarloki (Great Knarlocs)
Wprawdzie to nie jednostki z listy KM, ale wypada wrzucić o nich zdanie lub dwa. Ich wersja z podręcznika Apocalypse mocno upraszcza sprawę w porównaniu do IA vol. III: unifikuje wszystkie rodzaje wielkich knarloków i likwiduje poganiaczy. Z opcji zostaje właściwie tylko możliwość zamontowania jednego z dwóch typów broni - już nawet nie trzech, jak w IA. Nie żebym miał w planach wystawianie tych stworów w większych ilościach, ale kolejne uproszczenie zasad staje się już nieco... zniechęcające. Troszeczkę.

Booby Traps
"Oddział" w zasadzie zupełnie zapomniany, z tych samych przyczyn co Stalkers. W data sheecie odpowiednika brak, ale to żadna strata. Choć oczywiście mam nadzieję, że w nowej liście KM, o ile takowa kiedykolwiek ujrzy światło dzienne, pułapki będą i to grywalne.

Podsumowanie

Nowy krootki data sheet zdaje się nie najlepiej wróżyć przyszłości listy KM. Mieliśmy obiecane, że GW coś z Krootami zrobi, no i zrobiło... Fajnie, że zasady ze sheeta są w sumie ciekawe (na tle innych sheetów), ale jednak większość gier to te zwykłe, ze slotami i przefajnym kombinowaniem przy zestawianiu armii i wyposażaniu dietetyków. Do tych gier pozostaje wciąż eksperymentować z listą KM w obecnym, troszkę przykurzonym, ale na szczęście wciąż w miarę atrakcyjnym kształcie. Oczywiście atrakcyjnym dla fanów ścierwojadów - reszta po prostu nie wie, co dobre. Wołam zatem: DO SIEGO ROKU!!! ZA PRZODKÓW!!! i ruszam tropem nowych genów...



Komentarze

ES
31-12-2007 - 14:52

Z góry przepraszam za chaotyczny język tekstu, zwłaszcza wymieszanie terminów angielskich, polskich i polskawych. Tak mi się jakoś dobrze pisało po prostu...

Ardis_deLeveren
31-12-2007 - 15:37

Bez przesady, pisze się tak, żeby się dobrze pisało, i koniec. Nie ma się co silić na nie wiadomo co, bo to nienaturalnie wychodzi i to potem widać na kilometr.

Sam art sympatyczny, porcja konkretnego mięska o jakże rzadkim temacie, jakim są krootcy. :) Miło się czytało.

ibsen
02-01-2008 - 07:52

Krootcy Rzezimieszkowie to armia fajna i klimatyczna i zdecydowanie dla doświadczonych graczy, i na bank warta poświęcenia im artykułu albo i dwóch.... Ten powyższy czytało się dobrze, do tego natchnął mnie do pewnej myśli... Otóż... Wiecie dlaczego PiS musiał oddać władzę?

...

...

...

Bo nie miał patrosznika.

:-)

Morkai
02-01-2008 - 09:30

No super się czyta ten artykuł. Jakoś nasze rodzime zwroty polsko - GW czytało i czyta mi się bardzo dobrze. świetna robota Piotrze! Wnioski są podobne jednak jak w Cityfight - Apokalipsa wyrasta na odrębną wersję systemu wh40k. Także miodną i ciekawą, ale odrębną. Brawa.

ES
02-01-2008 - 11:20
Patrosznik! - to ostrze jest najlepsze
gdy smukłą linią tnie powietrze...

(na melodię songu sprzed lat o Toyocie)
Ardis_deLeveren
02-01-2008 - 11:57

"Patrosznik - najlepszy dla mężczyyyyyyzny..."? ;)

ES
02-01-2008 - 13:55
P - Prawdziwie
A - Atrakcyjne
T - Turbo
R - Rozpłatające
O - Ostrze
S - Stosowane
Z - Zasadniczo
N - Naukowo
I - I
K - Katowsko
Morkai
02-01-2008 - 14:53

Patrosznik - asz strah pomyśleć co mogom zrobić Pudle....

ES
02-01-2008 - 15:11
Bo co mogą zrobić grzyby to już wiadomo...

A'propos, okładka Imperial Armour vol. VII: Orkz:

brother_bethor
03-01-2008 - 07:58

Fajny artykuł. Ciekawie się to czytało :)

Teraz przynajmniej wiem, dlaczego dzielni amerykańcy przegrywają w krainie ropą i trotylem płynącej. Nie uzbroili sołdatów w patroszniki... ;)

Morkai
03-01-2008 - 08:12

Niestety książki o najnowszej modzie "Cepelii" nie znalazłem. Postaram się znaleźć coś o elitach Vostroyan - koronczarkach z Koniakowa......